Veelgestelde vragen DHB Sparen

Hoe open ik een DHB Spaarrekening?

DHB S@veOnlinerekening en DHB CombiSpaarrekening kunt u online via onze website aanvragen. U kunt alleen een rekening openen als u binnen de Europese Unie woont en een betaalrekening in euro bij een andere Nederlandse kredietinstelling in Nederland heeft.

Hoe ontvang ik saldo informatie?

Telefonisch of per e-mail wordt geen saldo-informatie gegeven teneinde de privacy van de rekeninghouder(s) te waarborgen. Indien u niet gebruik maakt van DHB Net Banking, geschiedt saldo-informatie, na iedere mutatie, wekelijks per post middels een afschrift. Tevens ontvangt u ieder jaar een Financieel Jaaroverzicht. Een rekeninghouder die gebruik maakt van DHB Net Banking kan zijn saldo en Financieel Jaaroverzicht enkel online raadplegen.

Wat is een tegenrekening?

Een tegenrekening is een betaalrekening in euro die u onder dezelfde tenaamstelling bij een andere Nederlandse kredietinstelling in Nederland heeft. Omdat we met vaste tegenrekening werken kunt u alleen geld overboeken vanaf uw vaste tegenrekening(en). U kunt maximaaal 2 tegenrekeningen aanhouden. 

Hoe kan ik de tegenrekening wijzigen?

Wijziging in de tegenrekening dient u schriftelijk middels een ondertekende en per post verstuurde opdracht aan ons op te geven. U kunt gebruik maken van Tegenrekening wijzigen formulier of zelf een brief schrijven. Uw ondertekende formulier/brief dient u per post naar ons toe te zenden. Welke documenten u mee dient te zenden staat op het formulier zelf vermeld. De tegenrekening dient dezelfde tenaamstelling en adresgegevens te hebben als de spaarrekening.

Kan ik een gezamenlijke rekening openen?

 U kunt een en/of rekening openen. Een rekening kan op naam van maximaal twee personen staan. Een rekening op naam van twee personen is een en/of rekening, ook wel gezamenlijke rekening genoemd. Bij gezamenlijke rekeninghouders dient de tegenrekening(en) op beider naam gesteld te zijn.

Hoeveel rekeningen kan ik openen?

U kunt maximaal 1 DHB S@veOnlinerekening openen. Het is wel mogelijk om meerdere DHB CombiSpaarrekeningen te openen.

Hoe wijzig ik de tenaamstelling van de spaarrekening?

Wijzigen van tenaamstelling van een spaarrekening is niet mogelijk. Wilt u een mederekeninghouder toevoegen of verwijderen? Dan dient u de bestaande rekening op te heffen. Vervolgens kunt u een nieuwe rekening aanvragen.

Wat zijn de kosten?

Het openen en aanhouden van een spaarrekening is gratis.

Hoe kan ik de documenten opsturen naar de DHB Bank?

Formulieren dienen per post (Afdeling Sparen, Antwoordnummer 5089, 3000VB Rotterdam) toegezonden te worden. Kopie documenten kunt u online via onze website op een beveiligde manier, met DHB Bank Secure File Transfer Service (https://www.dhbbank.nl/securefiletransfer) of per post toezenden.

Nederlandse Depositogarantie

Uw geld op rekeningen bij DHB Bank wordt wettelijk beschermd door de Nederlandse Depositogarantie, van 1 cent tot €100.000,-. Deze bescherming geldt per persoon en is van toepassing op het totale bedrag dat u op uw rekeningen heeft staan bij DHB Bank. Kijk voor meer informatie bij de  Nederlandse Depositogarantie.

Kan ik mijn rekening direct gebruiken?

Nadat u van ons een bevestiging met uw rekeningnummer heeft ontvangen, kunt u direct gebruik maken van uw rekening. U dient binnen een maand een storting te doen op uw DHB spaarrekening vanaf uw tegenrekening(en) ten name van uzelf. Indien u binnen een maand geen storting doet wordt uw aanvraag automatisch en zonder nader bericht geannuleerd. Als u 2 tegenrekeningen heeft, dient u van beide tegenrekeningen een storting te verrichten. Anders wordt de tegenrekening waarvan we geen storting hebben ontvangen automatisch en zonder nader bericht verwijderd uit de administratie.

Hoe kan ik geld opnemen van de rekening?

Als u gebruik maakt van DHB Net Banking kunt u kunt eenvoudig online via DHB Net Banking zelf een overboekingsopdracht invoeren wanneer u wilt.
Bestaande klanten die geen gebruik maakt van internetbankieren kunnen voor een overboeking naar de tegenrekening bellen met onze Helpdesk via +31 (0)10 440 66 88 op werkdagen van 09:00 tot 17:15 uur. Ook kunt u uw overboeking per e-mail of via een ondertekende brief per post (Antwoordnummer 5089, 3000 VB Rotterdam) opgeven. Bij een DHB VoorSpoed- en S@veOnlinerekening worden uw opdrachten direct uitgevoerd. Het kan 1 werkdag duren voordat uw geld op uw tegenrekening staat. Bij een DHB CombiSpaarrekening worden bedragen niet direct van uw rekening afgeschreven. U kunt alleen geld overboeken naar uw vaste tegenrekening(en).

Krijg ik afschriften?

Als u gebruik maakt van internetbankieren kunt u altijd het actuele overzicht van uw boekingen zien. Binnen internetbankieren heeft u elektronische rekeningafschriften. Heeft u geen Internet Bankieren, dan ontvangt u kosteloos papieren rekeningafschriften.

Is er een Minimum of Maximum inleg?

De minimum vereiste inleg voor een DHB CombiSpaarrekening is €500,-. Maximum bedrag per inleg op een DHB CombiSpaarrekening is €100.000,-.

Hoeveel is het maximaal spaarbedrag op de DHB spaarrekeningen?

Het maximum aan wat u in totaal aan spaartegoeden mag aanhouden is €500.000,- Bedragen boven dit saldo wordt teruggestort naar uw tegenrekening.

Wanneer wordt mijn rekening opgeheven?

De DHB CombiSpaarrekening wordt automatisch opgeheven als het saldo op de rekening lager is dan €500. Voor DHB VoorSpoed- en DHB S@veOnlinerekening geldt: Als er op uw rekening gedurende 12 maanden geen spaargeld of minder dan €100,- of gedurende 60 maanden minder dan €500,- spaargeld op staat met de voorwaarde dat DHB spaarrekening niet als tegenrekening aan een lopende depositorekening bij de bank is gekoppeld. De bank maakt in dat geval het saldo over naar uw tegenrekening. 

Hoe kan ik mijn rekening opheffen?

Voor het opheffing van uw rekening kunt u gebruik maken van het Opheffingformulier. Het saldo wordt overgeboekt naar uw tegenrekening. Telefonisch of per e-mail kunnen wij geen rekening opheffen. Bent u executeur/bewindvoerder en wilt een DHB spaarrekening laten opheffen? U kunt uw verzoek per ondertekende brief aan ons doorgeven. Welke documenten u mee dient te zenden kunt u vragen aan onze Helpdesk via telefoonnummer +31 (0)10 4406688 of per e-mail via sparen@dhbbank.com.

Wat is de rentevergoeding op mijn DHB spaarrekening?

Rentevergoeding is variabel en op jaarbasis. Rentepercentages, saldoklassen en maximaal aantal aan te houden spaarrekeningen kunnen altijd wijzigen. De actuele rentepercentages, saldoklassen en maximaal aantal aan te houden spaarrekeningen kunt u vinden op Saldoklassen en rentetarieven.

Is er een negatieve rente?

De actuele rentepercentages en saldoklassen van de spaarrekeningen kunt u vinden op Saldoklassen en rentetarieven.

Hoe kan contactgegevens wijzigen?

U kunt het adres, telefoonnummer of e-mail wijziging direct via DHB Net Banking regelen. Als u geen gebruik maakt van internetbankieren kunt u gebruik maken van Adreswijzigingsformulier of zelf een brief schrijven en per post naar ons toezenden.
Als u verhuist van of naar een ander land binnen de Europese Unie kunt u uw verhuizing alleen schriftelijk middels een ondertekende en per post verstuurde formulier/brief aan ons opgeven. In dat geval dient u ook het formulier Bepalen Fiscaal Inwonerschap in te vullen en een bewijsstuk van uw TIN nummer te sturen.